Inspiration

Inspiration

Nyt Benn Q

Benn Q Holm er uden tvivl en af mine favoritforfattere! Han skriver stjernegodt. Hans sprog er flot, levende og fængende. I mine øjne, kan få gengive Københavns mange stemninger ligeså godt som Benn Q Holm. Den første af hans bøger, jeg læste var Hafnia Punk, og jeg var solgt, for man ser, smager og mærker København SÅ meget. Alle hans karakterer er altid imponerende levende beskrevet, for eksempel, synes jeg at hele persongalleriet i Album er fantastisk nuanceret, og rammer på en måde, så man føler, at karaktererne er mennesker, som man har mødt i virkeligheden. På samme måde synes jeg, at persongalleriet i Byen og Øen er ekstremt troværdige, der er også i den roman mange flotte refleksioner over livet. Da jeg er så begejstret for Benn Q Holms bøger, spurgte jeg ham, om han havde lyst til at dele 3 skriveråd på min blog.

Jeg er virkelig taknemmelig for hans svar, som andre skrivelystne, forhåbentligt også kan få gavn af:

1: NGP: Du skriver så fantastiske dialoger. Har du gode råd til, hvordan man får gjort dialoger flydende og troværdige?

1: BQH: Dialoger kan jo skrives på mange forskellige måder, afhængig af karakterernes sindstilstand (sindssyge, berusede, liderlige, hadske, søvnige, etc). Den svære kunst ved dialoger er at få karakterernes til at lyde forskellige, dvs. at de præcis får deres helt egen stemme, og her kan man bruge billige tricks ved at lade ene fx stamme, konstant sige Øh, bruge engelske vendinger, whatever … En anden faldgrube er når der skal smugles information (“som jeg også sagde til din rødhårede storesøster”) ind i dialogen; det hæmmer virkelig den elegante og flydende dialog!

2: NGP: Dine karakterer er så troværdige. Når du skaber dine karakterer tager du så afsæt i personer du har mødt i virkeligheden, og bruger du stænk af deres personlighed, udseende etc. til at skabe dine karakterer?

2: BQH: De fleste forfattere bruger nok ubevidst træk af personer fra deres egen verden, inklusive sågar familiemedlemmer osv, men medmindre man skriver en decideret nøgleroman, vil jeg frafråde at man genbruger virkeligheden 1:1 jeg tror karaktererne bliver mere levende, frie og ægte hvis man lader dem gestalte sig selv, dvs vokse ud af ens egen fantasi og forestillingsevne. Men inspiration er mange ting, og hvis vi ikke skulle blive inspireret af vores omgivelser også, hvorfra så?

3: NGP: Hvis du selv skal vælge ét godt skrivråd, som du vil dele, hvad skulle det så være?

3: BQH: Luk døren. Giv dig god tid. Bliv ved. Koncentrer dig. Glem alle aftaler. Skriv om. Stram op. Bliv ved. Hold ud.

sarah engell llll

Sarah Engell debuterede i 2009 med romanen Hvis bare, og i 2014 udgav hun den anmelderroste ungdomsroman 21 måder at dø, der på kort tid blev en bestseller. Hun skriver bøger til både børn, unge og voksne. Man må sige Sarah Engell virkelig har rykket på forfatterfeltet, og man fornemmer hun ikke er kommet sovende til sin succes, at hun har kæmpet for det. Jeg synes hun er virkelig inspirerende og dygtig, så derfor spurgte jeg hende, om hun ville dele et par skrivetricks.

Håber andre bliver inspireret!

Tak Sarah!

1: NGP: Jeg fornemmer bestemt mange timers arbejde bag din succes. Hvor mange gange gennemskriver du typisk et manuskript?

1: SE: Alt mellem 10 og 40 gange, vil jeg skyde på. Nogle historier kommer mere færdigt ud end andre, men generelt er jeg en forfatter, der omskriver og gennemskriver meget.

2: NGP: Hvordan strukturere du et manuskript?

2 SE: Da jeg i sin tid begyndte at skrive, startede jeg bare oppe i venstre hjørne med en sætning, der lød interessant – uden at vide, hvor jeg ville hen med historien. Det var sjovt men det kostede også et stor redigering arbejde efterfølgende. Senere forsøgte jeg at planlægge hele historien på forhånd, men det fungerede heller ikke optimalt. Da jeg generelt oplever at mine ideer kommer i selve skrive processen. Nu er jeg landet et sted midt i mellem, hvilket passer mig rigtig godt. Inden jeg begynder at skrive, kender jeg anslaget – altså hvor vi kommer ind i historien – og jeg ved nogenlunde, hvor historien skal slutte. På den måde har jeg nogle punkter at skrive ud fra, men jeg har samtidig masser af plads og frihed til at overraske mig selv og lade historien og karaktererne tage styringen.

3: NGP: Hvis du selv skal vælge ét godt skriv råd, som du vil dele, hvad skulle det så være?

3: SE: Skriv som om der aldrig var andre end dig selv, der skulle læse det. Vær modig, fandenivoldsk og personlig. Når du har nok tekst, så print det ud og læs det igennem med en kuglepen i hånden. Led efter steder hvor det fungerer – hvor der er noget på spil, og hvor sproget er interessant. Og hav så modet til at strege det ud der IKKE fungerer. At strege ud og slette er faktisk mit bedste skriveråd. Det kan gøre ondt, men det er nødvendigt – omtrent som en billedhugger, der skal hugge noget fra, for at formen kommer til syne. Og som Hemmingway engang har udtalt: The first Draft of anything is shit.

Peter Steinmetz

 

Peter Steinmetz er en virkelig god fotograf. Jeg synes, at billedet han har skabt her, er meget inspirerende og mystisk. Jeg har skrevet en tekst til Glasvæggen udfra det.

Peter fugl